Historie

Hoewel er al in de jaren vijftig onder de naam Rhenus al even werd gekorfbald in Rhenen, werd de sport in 1962 definitief in Rhenen op de kaart geplaatst. De start was een oproep van vertegenwoordigers van het KNKB in de regionale en plaatselijke kranten aan belangstellenden om in Rhenen een korfbalclub op te richten. Op de allereerste kennismakingsavond werd er direct een bestuur samengesteld en werd op 7 juni 1962 de korfbalvereniging Arena geboren.

Aanvankelijk werd er uitsluitend outdoor gekorfbald. Arena bespeelde toen het terrein Sport & Spel aan de Nwe Veenendaalseweg; de plek waar nu sporthal ’t Gastland staat. Warm water was er daar niet. Maar Arena beschikte wel al snel over een heus clubhuis. Na kortstondig te gast te zijn geweest in het Eigen Gebouw (thans: het Trefpunt) aan de Eikenlaan, betrok Arena de bovenverdieping van een monumentaal pand middenin het centrum van Rhenen aan de Molenstraat. Deze plek, met prachtig uitzicht op de molen, vormde tevens jarenlang het vertrekpunt voor uitwedstrijden.  Maar midden jaren 70 was het tijd voor een eigen onderkomen. De grote afstand tussen het clubhuis aan de Molenstraat en het korfbalveld op sportpark Candia (geopend in 1968), was niet altijd even handig. Daarom realiseerde Arena een eigen, knus houten clubgebouw bij de ingang van het sportpark.

Door grote reorganisatie van het sportpark, werd Arena in 1990 gedwongen het clubhuis te verplaatsen naar de huidige locatie. Een opgeknapt clubgebouw direct aan de rand van het nieuwe kunstgrasveld (één van de eerste in Nederland), was het resultaat van de inspanningen. In 1997 werd het clubgebouw uitgebreid. Inmiddels is het oorspronkelijke kunstgrasveld alweer verwijderd en vervangen door een nieuwe mat, met vaste belijning, ovaaltjes etc. Omzoomd door een groot aantal nieuwe reclameborden, het resultaat van de in 2000 ingestelde sponsorcommissie, beschikt Arena thans over 1 van de mooist ogende korfbalaccommodaties van Nederland.